GUVERNUL. Raporturile Parlamentului cu Guvernul

CAPITOLUL III – GUVERNUL

ARTICOLUL 102 – ROLUL ȘI STRUCTURA

(1) GUVERNUL, potrivit programului său de guvernare acceptat de PARLAMENT, asigură realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală a ADMINISTRAȚIEI PUBLICE.

(2) În îndeplinirea atribuțiilor sale, GUVERNUL cooperează cu organismele sociale interesate.

(3) GUVERNUL este alcătuit din PRIM-MINISTRU, miniștri și alți membri stabiliți prin lege organică.


ARTICOLUL 103 – ÎNVESTITURA

(1) PREȘEDINTELE ROMÂNIEI desemnează un candidat pentru funcția de PRIM-MINISTRU, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în PARLAMENT ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în PARLAMENT.

(2) Candidatul pentru funcția de PRIM-MINISTRU va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al PARLAMENTULUI asupra programului și a întregii liste a GUVERNULUI.

(3) Programul și lista GUVERNULUI se dezbat de CAMERA DEPUTAȚILOR și de SENAT, în ședință comună. PARLAMENTUL acordă încredere GUVERNULUI cu votul majorității deputaților și senatorilor.


ARTICOLUL 104 – JURĂMÂNTUL DE CREDINȚĂ

(1) PRIMUL-MINISTRU, miniștrii și ceilalți membri ai GUVERNULUI vor depune individual, în fața PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI, jurământul de la ARTICOLUL 82 (referitor la jurământul depus la preluarea funcției).

(2) GUVERNUL în întregul său și fiecare membru în parte își exercită mandatul, începând de la data depunerii jurământului.


ARTICOLUL 105 – INCOMPATIBILITĂȚI

(1) Funcția de MEMBRU AL GUVERNULUI este incompatibilă cu exercitarea altei funcții publice de autoritate, cu excepția celei de deputat sau de senator. De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcții de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizațiilor cu scop comercial.

(2) Alte incompatibilități se stabilesc prin lege organică.


ARTICOLUL 106 – ÎNCETAREA FUNCȚIEI DE MEMBRU AL GUVERNULUI

Funcția de MEMBRU AL GUVERNULUI încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum și în alte cazuri prevăzute de lege.


ARTICOLUL 107 – PRIMUL-MINISTRU

(1) PRIMUL-MINISTRU conduce GUVERNUL și coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuțiile ce le revin. De asemenea, prezintă CAMEREI DEPUTAȚILOR sau SENATULUI rapoarte și declarații cu privire la politica GUVERNULUI, care se dezbat cu prioritate.

(2) PREȘEDINTELE ROMÂNIEI nu îl poate revoca pe PRIMUL-MINISTRU.

(3) Dacă PRIMUL-MINISTRU se află în una dintre situațiile prevăzute la ARTICOLUL 106, cu excepția revocării, sau este în imposibilitate de a-și exercita atribuțiile, PREȘEDINTELE ROMÂNIEI va desemna un alt membru al GUVERNULUI ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuțiile PRIMULUI-MINISTRU, până la formarea noului GUVERN. Interimatul, pe perioada imposibilității exercitării atribuțiilor, încetează dacă PRIMUL-MINISTRU își reia activitatea în GUVERN.

(4) Prevederile alineatului (3) se aplică în mod corespunzător și celorlalți membri ai GUVERNULUI, la propunerea PRIMULUI-MINISTRU, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile.


ARTICOLUL 108 – ACTELE GUVERNULUI

(1) GUVERNUL adoptă HOTĂRÂRI și ORDONANȚE.

(2) HOTĂRÂRILE se emit pentru organizarea executării legilor.

(3) ORDONANȚELE se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele și în condițiile prevăzute de aceasta.

(4) HOTĂRÂRILE și ORDONANȚELE adoptate de GUVERN se semnează de PRIMUL-MINISTRU, se contrasemnează de miniștrii care au obligația punerii lor în executare și se publică în MONITORUL OFICIAL al României. Nepublicarea atrage inexistența HOTĂRÂRII sau a ORDONANȚEI. Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituțiilor interesate.


ARTICOLUL 109 – RĂSPUNDEREA MEMBRILOR GUVERNULUI

(1) GUVERNUL răspunde politic numai în fața PARLAMENTULUI pentru întreaga sa activitate. Fiecare MEMBRU AL GUVERNULUI răspunde politic solidar cu ceilalți membri pentru activitatea GUVERNULUI și pentru actele acestuia.

(2) Numai CAMERA DEPUTAȚILOR, SENATUL și PREȘEDINTELE ROMÂNIEI au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor GUVERNULUI pentru faptele săvârșite în exercițiul funcției lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală, PREȘEDINTELE ROMÂNIEI poate dispune suspendarea acestora din funcție. Trimiterea în judecată a unui membru al GUVERNULUI atrage suspendarea lui din funcție. Competența de judecată aparține ÎNALTEI CURȚI DE CASAȚIE ȘI JUSTIȚIE.

(3) Cazurile de răspundere și pedepsele aplicabile membrilor GUVERNULUI sunt reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.


ARTICOLUL 110 – ÎNCETAREA MANDATULUI

(1) GUVERNUL își exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare generale.

(2) GUVERNUL este demis la data retragerii de către PARLAMENT a încrederii acordate sau dacă PRIMUL-MINISTRU se află în una dintre situațiile prevăzute la ARTICOLUL 106, cu excepția revocării, ori este în imposibilitatea de a-și exercita atribuțiile mai mult de 45 de zile.

(3) În situațiile prevăzute în alineatul (2) sunt aplicabile prevederile ARTICOLULUI 103 (referitor la desemnarea candidatului pentru funcția de prim-ministru).

(4) GUVERNUL al cărui mandat a încetat potrivit alineatelor (1) și (2) îndeplinește numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de membrii noului GUVERN.

CAPITOLUL IV – RAPORTURILE PARLAMENTULUI CU GUVERNUL

ARTICOLUL 111 – INFORMAREA PARLAMENTULUI

(1) GUVERNUL și celelalte organe ale ADMINISTRAȚIEI PUBLICE, în cadrul controlului parlamentar al activității lor, sunt obligate să prezinte informațiile și documentele cerute de CAMERA DEPUTAȚILOR, de SENAT sau de comisiile parlamentare, prin intermediul președinților acestora.
• În cazul în care o inițiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.

(2) Membrii GUVERNULUI au acces la lucrările PARLAMENTULUI. Dacă li se solicită prezența, participarea lor este obligatorie.


ARTICOLUL 112 – ÎNTREBĂRI, INTERPELĂRI ȘI MOȚIUNI SIMPLE

(1) GUVERNUL și fiecare dintre membrii săi au obligația să răspundă la întrebările sau la interpelările formulate de deputați sau de senatori, în condițiile prevăzute de regulamentele celor două CAMERE ALE PARLAMENTULUI.

(2) CAMERA DEPUTAȚILOR sau SENATUL poate adopta o moțiune simplă prin care să-și exprime poziția cu privire la o problemă de politică internă sau externă ori, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări.


ARTICOLUL 113 – MOȚIUNEA DE CENZURĂ

(1) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL, în ședință comună, pot retrage încrederea acordată GUVERNULUI prin adoptarea unei moțiuni de cenzură, cu votul majorității deputaților și senatorilor.

(2) Moțiunea de cenzură poate fi inițiată de cel puțin o pătrime din numărul total al deputaților și senatorilor și se comunică GUVERNULUI la data depunerii.

(3) Moțiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în ședința comună a celor două CAMERE.

(4) Dacă moțiunea de cenzură a fost respinsă, deputații și senatorii care au semnat-o nu mai pot iniția, în aceeași sesiune, o nouă moțiune de cenzură, cu excepția cazului în care GUVERNUL își angajează răspunderea potrivit ARTICOLULUI 114.


ARTICOLUL 114 – ANGAJAREA RĂSPUNDERII GUVERNULUI

(1) GUVERNUL își poate angaja răspunderea în fața CAMEREI DEPUTAȚILOR și a SENATULUI, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de politică generală sau a unui proiect de lege.

(2) GUVERNUL este demis dacă o moțiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declarației de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condițiile ARTICOLULUI 113.

(3) Dacă GUVERNUL nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de GUVERN, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declarației de politică generală devine obligatorie pentru GUVERN.

(4) În cazul în care PREȘEDINTELE ROMÂNIEI cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în ședința comună a celor două CAMERE.


ARTICOLUL 115 – DELEGAREA LEGISLATIVĂ

(1) PARLAMENTUL poate adopta o lege specială de abilitare a GUVERNULUI pentru a emite ORDONANȚE în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul și data până la care se pot emite ORDONANȚE.

(3) Dacă legea de abilitare o cere, ORDONANȚELE se supun aprobării PARLAMENTULUI, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare.
• Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanței.

(4) GUVERNUL poate adopta ORDONANȚE DE URGENȚĂ numai în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora.

(5) ORDONANȚA DE URGENȚĂ intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgență la CAMERA COMPETENTĂ să fie sesizată și după publicarea ei în MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI.
CAMERELE, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere.
• Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, CAMERA SESIZATĂ nu se pronunță asupra ordonanței, aceasta este considerată adoptată și se trimite celeilalte CAMERE care decide de asemenea în procedură de urgență.
ORDONANȚA DE URGENȚĂ cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la ARTICOLUL 76 ALINEATUL (1) (referitor la votul majorității membrilor fiecărei Camere).

(6) ORDONANȚELE DE URGENȚĂ nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituționale, nu pot afecta regimul instituțiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de CONSTITUȚIE, drepturile electorale și nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

(7) ORDONANȚELE cu care PARLAMENTUL a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse și ordonanțele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3).

(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ORDONANȚEI.


Vocabular explicativ

  • GUVERN: Organ executiv care conduce activitatea administrativă și politică a țării, sub îndrumarea Primului-Ministru.
  • PRIMUL-MINISTRU: Conducătorul Guvernului, responsabil de coordonarea activităților guvernamentale.
  • ORDONANȚĂ: Act normativ emis de Guvern, cu putere de lege, pe baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament.
  • ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ: Ordonanță emisă de Guvern într-o situație urgentă, când intervenția legislativă nu poate fi amânată.
  • MOȚIUNE DE CENZURĂ: Act parlamentar prin care Camera Deputaților și Senatul pot retrage încrederea acordată Guvernului, ducând la demiterea acestuia.
  • MONITORUL OFICIAL: Publicație oficială în care sunt publicate actele normative ale statului român.

CAPITOLUL III – Guvernul

ARTICOLUL 102 – Rolul şi structura 

(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice.

(2) În îndeplinirea atribuţiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele sociale interesate.

(3) Guvernul este alcătuit din prim-ministru, miniştri şi alţi membri stabiliţi prin lege organică.

ARTICOLUL 103 – Învestitura 

(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.

(3) Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

ARTICOLUL 104 – Jurământul de credinţă 

(1) Primul-ministru, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului vor depune individual, în faţa Preşedintelui României, jurământul de la articolul 82.

(2) Guvernul în întregul său şi fiecare membru în parte îşi exercită mandatul, începând de la data depunerii jurământului.

ARTICOLUL 105 – Incompatibilităţi 

(1) Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau de senator.

  • De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizaţiilor cu scop comercial.

(2) Alte incompatibilităţi se stabilesc prin lege organică.

ARTICOLUL 106 – Încetarea funcţiei de membru al Guvernului 

Funcţia de membru al Guvernului încetează în urma demisiei, a revocării, a pierderii drepturilor electorale, a stării de incompatibilitate, a decesului, precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.

ARTICOLUL 107 – Primul-ministru 

(1) Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin.

  • De asemenea, prezintă Camerei Deputaţilor sau Senatului rapoarte şi declaraţii cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.

(2) Preşedintele României nu îl poate revoca pe primul-ministru.

(3) Dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106, cu excepţia revocării, sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, Preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile primului-ministru, până la formarea noului Guvern. Interimatul, pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor, încetează dacă primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern.

(4) Prevederile alineatului (3) se aplică în mod corespunzător şi celorlalţi membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile.

ARTICOLUL 108 – Actele Guvernului 

(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.

(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.

(3) Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.

(4) Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern se semnează de primul-ministru, se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare şi se publică în Monitorul Oficial al României.

  • Nepublicarea atrage inexistenţa hotărârii sau a ordonanţei.
  • Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate.

ARTICOLUL 109 – Răspunderea membrilor Guvernului 

(1) Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului pentru întreaga sa activitate.

  • Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalţi membri pentru activitatea Guvernului şi pentru actele acestuia.

(2) Numai Camera Deputaţilor, Senatul şi Preşedintele României au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor.

  • Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie.
  • Trimiterea în judecată a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din funcţie.
  • Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

(3) Cazurile de răspundere şi pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.

ARTICOLUL 110 – Încetarea mandatului 

(1) Guvernul îşi exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare generale.

(2) Guvernul este demis la data retragerii de către Parlament a încrederii acordate sau dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106, cu excepţia revocării, ori este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile mai mult de 45 de zile.

(3) În situaţiile prevăzute în alineatul (2) sunt aplicabile prevederile articolului 103.

(4) Guvernul al cărui mandat a încetat potrivit alineatelor (1) şi (2) îndeplineşte numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern.

CAPITOLUL IV – Raporturile Parlamentului cu Guvernul

ARTICOLUL 111 – Informarea Parlamentului 

(1) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora.

  • În cazul în care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.

(2) Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului. Dacă li se solicită prezenţa, participarea lor este obligatorie.

ARTICOLUL 112 – Întrebări, interpelări şi moţiuni simple 

(1) Guvernul şi fiecare dintre membrii săi au obligaţia să răspundă la întrebările sau la interpelările formulate de deputaţi sau de senatori, în condiţiile prevăzute de regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.

(2) Camera Deputaţilor sau Senatul poate adopta o moţiune simplă prin care să-şi exprime poziţia cu privire la o problemă de politică internă sau externă ori, după caz, cu privire la o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări.

ARTICOLUL 113 – Moţiunea de cenzură 

(1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună, pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moţiuni de cenzură, cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

(2) Moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor şi se comunică Guvernului la data depunerii.

(3) Moţiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere.

(4) Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă, deputaţii şi senatorii care au semnat-o nu mai pot iniţia, în aceeaşi sesiune, o nouă moţiune de cenzură, cu excepţia cazului în care Guvernul îşi angajează răspunderea potrivit articolului 114.

ARTICOLUL 114 – Angajarea răspunderii Guvernului 

(1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege.

(2) Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile articolului 113.

(3) Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declaraţiei de politică generală devine obligatorie pentru Guvern.

(4) În cazul în care Preşedintele României cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în şedinţa comună a celor două Camere.

ARTICOLUL 115 – Delegarea legislativă 

(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.

(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe.

(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare.

  • Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.

(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.

(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la Camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

  • Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere.
  • Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă. Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).

(6) Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

(7) Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3). (8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei.

CAPITOLUL III

Guvernul

ARTICOLUL 102

Rolul şi structura  

(1) Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament,

  • asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi
  • exercită conducerea generală a administraţiei publice.


(2) În îndeplinirea atribuţiilor sale, Guvernul cooperează cu organismele sociale interesate.


(3) Guvernul este alcătuit din

  • prim-ministru,
  • miniştri şi
  • alţi membri stabiliţi prin lege organică.


ARTICOLUL 103

Învestitura  

(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru,

  • în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori,
  • dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.


(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.


(3) Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună.

Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.


ARTICOLUL 104

Jurământul de credinţă  

(1) Primul-ministru, miniştrii şi ceilalţi membri ai Guvernului

  • vor depune individual,
  • în faţa Preşedintelui României,
  • jurământul de la articolul 82 (același jurământ ca al Președintelui României).


(2) Guvernul în întregul său şi fiecare membru în parte îşi exercită mandatul, începând de la data depunerii jurământului.


ARTICOLUL 105

Incompatibilităţi  

(1) Funcţia de membru al Guvernului este incompatibilă cu exercitarea altei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de deputat sau de senator.

De asemenea, ea este incompatibilă cu exercitarea unei funcţii de reprezentare profesională salarizate în cadrul organizaţiilor cu scop comercial.


(2) Alte incompatibilităţi se stabilesc prin lege organică.


ARTICOLUL 106

Încetarea funcţiei de membru al Guvernului  

Funcţia de membru al Guvernului încetează în urma

  • demisiei,
  • a revocării,
  • a pierderii drepturilor electorale,
  • a stării de incompatibilitate,
  • a decesului,
  • precum şi în alte cazuri prevăzute de lege.


ARTICOLUL 107

Primul-ministru  

(1) Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, respectând atribuţiile ce le revin.

De asemenea, prezintă Camerei Deputaţilor sau Senatului rapoarte şi declaraţii cu privire la politica Guvernului, care se dezbat cu prioritate.


(2) Preşedintele României NU îl poate revoca pe primul-ministru.


(3) Dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106 (încetarea funcției d emembru al guvernului), cu excepţia revocării,

sau este în imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile,

Preşedintele României va desemna un alt membru al Guvernului ca prim-ministru interimar, pentru a îndeplini atribuţiile primului-ministru, până la formarea noului Guvern.

Interimatul, pe perioada imposibilităţii exercitării atribuţiilor, încetează dacă primul-ministru îşi reia activitatea în Guvern.


(4) Prevederile alineatului (3) se aplică în mod corespunzător şi celorlalţi membri ai Guvernului, la propunerea primului-ministru, pentru o perioadă de cel mult 45 de zile.


ARTICOLUL 108

Actele Guvernului  

(1) Guvernul adoptă hotărâri şi ordonanţe.


(2) Hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.


(3) Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta.


(4) Hotărârile şi ordonanţele adoptate de Guvern

  • se semnează de primul-ministru,
  • se contrasemnează de miniştrii care au obligaţia punerii lor în executare şi
  • se publică în Monitorul Oficial al României.
    • Nepublicarea atrage inexistenţa hotărârii sau a ordonanţei.
    • Hotărârile care au caracter militar se comunică numai instituţiilor interesate.


ARTICOLUL 109

Răspunderea membrilor Guvernului  

(1) Guvernul răspunde politic numai în faţa Parlamentului pentru întreaga sa activitate.

Fiecare membru al Guvernului răspunde politic solidar cu ceilalţi membri pentru activitatea Guvernului şi pentru actele acestuia.


(2) Numai

  • Camera Deputaţilor,
  • Senatul şi
  • Preşedintele României
  • au dreptul să ceară urmărirea penală a membrilor Guvernului
  • pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei lor.

  • Dacă s-a cerut urmărirea penală, Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie.
  • Trimiterea în judecată a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din funcţie.
  • Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.


(3) Cazurile de răspundere şi pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt reglementate printr-o lege privind responsabilitatea ministerială.


ARTICOLUL 110

Încetarea mandatului  

(1) Guvernul îşi exercită mandatul până la data validării alegerilor parlamentare generale.


(2) Guvernul este demis

  • la data retragerii de către Parlament a încrederii acordate sau
  • dacă primul-ministru se află în una dintre situaţiile prevăzute la articolul 106 (încetarea funcției guvenramentale),
    • cu excepţia revocării,
  • ori este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiile mai mult de 45 de zile.


(3) În situaţiile prevăzute în alineatul (2) sunt aplicabile prevederile articolului 103 (învestitura guvernului).


(4) Guvernul al cărui mandat a încetat potrivit alineatelor (1) şi (2) îndeplineşte numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de membrii noului Guvern.


CAPITOLUL IV

Raporturile Parlamentului cu Guvernul

ARTICOLUL 111

Informarea Parlamentului  

(1) Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor,

sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de

  • Camera Deputaţilor,
  • de Senat sau
  • de comisiile parlamentare,
    • prin intermediul preşedinţilor acestora.

  • În cazul în care o iniţiativă legislativă implică modificarea prevederilor bugetului de stat sau a bugetului asigurărilor sociale de stat, solicitarea informării este obligatorie.


(2) Membrii Guvernului au acces la lucrările Parlamentului.

Dacă li se solicită prezenţa, participarea lor este obligatorie.


ARTICOLUL 112

Întrebări, interpelări şi moţiuni simple  

(1) Guvernul şi fiecare dintre membrii săi au obligaţia să răspundă la întrebările sau la interpelările formulate de deputaţi sau de senatori,

în condiţiile prevăzute de regulamentele celor două Camere ale Parlamentului.


(2) Camera Deputaţilor sau Senatul poate adopta o moţiune simplă

  • prin care să-şi exprime poziţia cu privire la o problemă de politică internă sau externă ori, după caz,
  • cu privire la o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări.


ARTICOLUL 113

Moţiunea de cenzură  

(1) Camera Deputaţilor şi Senatul, în şedinţă comună,

pot retrage încrederea acordată Guvernului prin adoptarea unei moţiuni de cenzură,

cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.


(2) Moţiunea de cenzură poate fi iniţiată de cel puţin o pătrime din numărul total al deputaţilor şi senatorilor şi

se comunică Guvernului la data depunerii.


(3) Moţiunea de cenzură se dezbate după 3 zile de la data când a fost prezentată în şedinţa comună a celor două Camere.


(4) Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă,

deputaţii şi senatorii care au semnat-o nu mai pot iniţia, în aceeaşi sesiune, o nouă moţiune de cenzură,

cu excepţia cazului în care Guvernul îşi angajează răspunderea potrivit articolului 114.


ARTICOLUL 114

Angajarea răspunderii Guvernului  

(1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra

  • unui program,
  • a unei declaraţii de politică generală sau a
  • unui proiect de lege.


(2) Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile articolului 113 (moțiunea de cenzură).


(3) Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern,

se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declaraţiei de politică generală devine obligatorie pentru Guvern.


(4) În cazul în care Preşedintele României cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în şedinţa comună a celor două Camere.


ARTICOLUL 115

Delegarea legislativă  

(1) Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care NU fac obiectul legilor organice.


(2) Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite ordonanţe.


(3) Dacă legea de abilitare o cere, ordonanţele se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la împlinirea termenului de abilitare.

Nerespectarea termenului atrage încetarea efectelor ordonanţei.


(4) Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.


(5) Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare

  • numai după depunerea sa spre dezbatere
  • în procedură de urgenţă
  • la Camera competentă să fie sesizată şi
  • după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

Camerele, dacă nu se află în sesiune, se convoacă în mod obligatoriu în 5 zile de la depunere sau, după caz, de la trimitere.

Dacă în termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera sesizată nu se pronunţă asupra ordonanţei, aceasta este considerată adoptată şi se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea în procedură de urgenţă.

Ordonanţa de urgenţă cuprinzând norme de natura legii organice se aprobă cu majoritatea prevăzută la articolul 76 alineatul (1).


(6) Ordonanţele de urgenţă

  • NU pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale,
  • NU pot afecta regimul
    • instituţiilor fundamentale ale statului,
    • drepturile,
    • libertăţile şi
    • îndatoririle prevăzute de Constituţie,
    • drepturile electorale şi
  • NU pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.


(7) Ordonanţele cu care Parlamentul a fost sesizat se aprobă sau se resping printr-o lege în care vor fi cuprinse şi ordonanţele ale căror efecte au încetat potrivit alineatului (3).


(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanţei.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *