ROLUL ȘI STRUCTURA
(1) PARLAMENTUL este organul reprezentativ suprem al POPORULUI ROMÂN și unica autoritate legiuitoare a țării.
(2) PARLAMENTUL este alcătuit din CAMERA DEPUTAȚILOR și SENAT.
ALEGEREA CAMERELOR
(1) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL sunt alese prin VOT UNIVERSAL, EGAL, DIRECT, SECRET și LIBER EXPRIMAT, potrivit legii electorale.
(2) Organizațiile cetățenilor aparținând MINORITĂȚILOR NAȚIONALE, care nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament, au dreptul la câte un loc de deputat, în condițiile legii electorale.
(3) NUMĂRUL DEPUTAȚILOR și al SENATORILOR se stabilește prin LEGEA ELECTORALĂ, în raport cu POPULAȚIA ȚĂRII.
DURATA MANDATULUI
(1) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL sunt alese pentru un MANDAT DE 4 ANI, care se prelungește de drept în stare de MOBILIZARE, de RĂZBOI, de ASEDIU sau de URGENȚĂ, până la încetarea acestora.
(2) Alegerile pentru CAMERA DEPUTAȚILOR și pentru SENAT se desfășoară în cel mult 3 LUNI de la expirarea mandatului sau de la DIZOLVAREA PARLAMENTULUI.
(3) PARLAMENTUL NOU ALES se întrunește, la convocarea PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI, în cel mult 20 DE ZILE de la alegeri.
(4) MANDATUL CAMERELOR se prelungește până la întrunirea legală a noului Parlament.
(5) PROIECTELE DE LEGI sau PROPUNERILE LEGISLATIVE înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent își continuă procedura în NOUA LEGISLATURĂ.
ORGANIZAREA INTERNĂ
(1) ORGANIZAREA și FUNCȚIONAREA fiecărei CAMERE se stabilesc prin REGULAMENT PROPRIU.
(2) Fiecare Cameră își alege un BIROU PERMANENT.
(3) Deputații și senatorii se pot organiza în GRUPURI PARLAMENTARE, potrivit regulamentului fiecărei Camere.
(4) Fiecare Cameră își constituie COMISII PERMANENTE și poate institui COMISII DE ANCHETĂ sau ALTE COMISII SPECIALE.
(5) BIROURILE PERMANENTE și COMISIILE PARLAMENTARE se alcătuiesc potrivit CONFIGURAȚIEI POLITICE a fiecărei Camere.
ȘEDINȚELE CAMERELOR
(1) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL lucrează în ȘEDINȚE SEPARATE.
(2) Camerele își desfășoară lucrările și în ȘEDINȚE COMUNE, potrivit unui regulament adoptat cu votul majorității deputaților și senatorilor, pentru:
a. primirea MESAJULUI PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI;
b. aprobarea BUGETULUI DE STAT și a bugetului ASIGURĂRILOR SOCIALE DE STAT;
c. declararea MOBILIZĂRII TOTALE sau PARȚIALE;
d. declararea STĂRII DE RĂZBOI;
e. suspendarea sau încetarea OSTILITĂȚILOR MILITARE;
f. aprobarea STRATEGIEI NAȚIONALE DE APĂRARE A ȚĂRII;
g. examinarea rapoartelor CONSILIULUI SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII;
h. numirea, la propunerea PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI, a directorilor SERVICIILOR DE INFORMAȚII și exercitarea controlului asupra activității acestora;
i. numirea AVOCATULUI POPORULUI;
j. stabilirea STATUTULUI DEPUTAȚILOR și al SENATORILOR, stabilirea INDEMNIZAȚIEI și a celorlalte drepturi ale acestora;
k. îndeplinirea altor atribuții care, potrivit Constituției sau regulamentului, se exercită în ȘEDINȚĂ COMUNĂ.
SESIILE PARLAMENTARE
(1) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL se întrunesc în două SESIUNI ORDINARE pe an:
(2) CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL se întrunesc și în SESIUNI EXTRAORDINARE, la cererea PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI, a BIROULUI PERMANENT al fiecărei Camere sau a cel puțin o treime din numărul deputaților sau al senatorilor.
(3) CONVOCAREA CAMERELOR se face de PREȘEDINȚII acestora.
ACTELE JURIDICE ȘI CVORUMUL LEGAL
CAMERA DEPUTAȚILOR și SENATUL adoptă LEGI, HOTĂRÂRI și MOȚIUNI, în prezența majorității membrilor.
CARACTERUL PUBLIC AL ȘEDINȚELOR
(1) ȘEDINȚELE celor două CAMERE sunt PUBLICE.
(2) Camerele pot hotărî ca anumite ȘEDINȚE să fie SECRETE.
MANDATUL REPREZENTATIV
(1) În exercitarea mandatului, DEPUTAȚII și SENATORII sunt în SERVICIUL POPORULUI.
(2) Orice MANDAT IMPERATIV este NUL.
MANDATUL DEPUTAȚILOR ȘI AL SENATORILOR
(1) DEPUTAȚII și SENATORII intră în exercițiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiția validării alegerii și a depunerii JURĂMÂNTULUI.
(2) Calitatea de DEPUTAT sau de SENATOR încetează la data întrunirii legale a CAMERELOR NOU ALES sau în caz de DEMISIE, de PIERDERE A DREPTURILOR ELECTORALE, de INCOMPATIBILITATE ori de DECES.
INCOMPATIBILITĂȚI
(1) Nimeni nu poate fi, în același timp, DEPUTAT și SENATOR.
(2) Calitatea de DEPUTAT sau de SENATOR este incompatibilă cu exercitarea oricărei FUNCȚII PUBLICE DE AUTORITATE, cu excepția celei de MEMBRU AL GUVERNULUI.
(3) Alte INCOMPATIBILITĂȚI se stabilesc prin LEGE ORGANICĂ.
IMUNITATEA PARLAMENTARĂ
(1) DEPUTAȚII și SENATORII nu pot fi trași la răspundere juridică pentru VOTURILE sau pentru OPINIILE POLITICE exprimate în exercitarea mandatului.
(2) DEPUTAȚII și SENATORII pot fi urmăriți și trimiși în JUDECATĂ PENALĂ pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi PERCHEZIȚIONAȚI, REȚINUȚI sau ARESTAȚI fără încuviințarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor.
(3) În caz de INFRACȚIUNE FLAGRANTĂ, DEPUTAȚII sau SENATORII pot fi REȚINUȚI și supuși PERCHEZIȚIEI.
CATEGORII DE LEGI
(1) PARLAMENTUL adoptă LEGI CONSTITUȚIONALE, LEGI ORGANICE și LEGI ORDINARE.
(2) LEGILE CONSTITUȚIONALE sunt cele de REVIZUIRE A CONSTITUȚIEI.
(3) Prin LEGE ORGANICĂ se reglementează:
a. sistemul electoral; organizarea și funcționarea AUTORITĂȚII ELECTORALE PERMANENTE;
b. organizarea, funcționarea și finanțarea PARTIDELOR POLITICE;
c. statutul DEPUTAȚILOR și al SENATORILOR, stabilirea indemnizației și a celorlalte drepturi ale acestora;
d. organizarea și desfășurarea REFERENDUMULUI;
e. organizarea GUVERNULUI și a CONSILIULUI SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII;
f. regimul stării de MOBILIZARE PARȚIALĂ sau TOTALĂ a forțelor armate și al stării de război;
g. regimul stării de ASEDIU și al stării de URGENȚĂ;
h. infracțiunile, pedepsele și regimul executării acestora;
i. acordarea AMNISTIEI sau a GRAȚIERII COLECTIVE;
j. statutul FUNCȚIONARILOR PUBLICI;
k. CONTENCIOSUL ADMINISTRATIV;
l. organizarea și funcționarea CONSILIULUI SUPERIOR AL MAGISTRATURII, a instanțelor judecătorești, a MINISTERULUI PUBLIC și a CURȚII DE CONTURI;
m. regimul juridic general al PROPRIETĂȚII și al MOȘTENIRII;
n. organizarea generală a ÎNVĂȚĂMÂNTULUI;
o. organizarea ADMINISTRAȚIEI PUBLICE LOCALE, a teritoriului, precum și regimul general privind AUTONOMIA LOCALĂ;
p. regimul general privind raporturile de muncă, SINDICATELE, PATRONATELE și PROTECȚIA SOCIALĂ;
q. statutul MINORITĂȚILOR NAȚIONALE din România;
r. regimul general al CULTELOR;
s. celelalte domenii pentru care în CONSTITUȚIE se prevede adoptarea de LEGI ORGANICE.
INIȚIATIVA LEGISLATIVĂ
(1) INIȚIATIVA LEGISLATIVĂ aparține, după caz, GUVERNULUI, DEPUTAȚILOR, SENATORILOR sau unui număr de cel puțin 100.000 DE CETĂȚENI cu drept de vot.
(2) Nu pot face obiectul INIȚIATIVEI LEGISLATIVE a cetățenilor problemele FISCALE, cele cu caracter INTERNAȚIONAL, AMNISTIA și GRAȚIEREA.
(3) GUVERNUL își exercită INIȚIATIVA LEGISLATIVĂ prin transmiterea PROIECTULUI DE LEGE către CAMERA COMPETENTĂ să îl adopte, ca PRIMĂ CAMERĂ SESIZATĂ.
(4) DEPUTAȚII, SENATORII și CETĂȚENII care exercită dreptul la inițiativă legislativă pot prezenta PROPUNERI LEGISLATIVE numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) PROPUNERILE LEGISLATIVE se supun dezbaterii mai întâi CAMEREI COMPETENTE să le adopte, ca PRIMĂ CAMERĂ SESIZATĂ.
SESIZAREA CAMERELOR
(1) Se supun spre dezbatere și adoptare CAMEREI DEPUTAȚILOR, ca PRIMĂ CAMERĂ SESIZATĂ, proiectele de legi și propunerile legislative pentru ratificarea TRATATELOR sau a altor ACORDURI INTERNAȚIONALE și a măsurilor legislative ce rezultă din aplicarea acestora, precum și proiectele legilor organice prevăzute la:
(2) PRIMA CAMERĂ SESIZATĂ se pronunță în termen de 45 DE ZILE.
(3) După adoptare sau respingere de către PRIMA CAMERĂ SESIZATĂ, proiectul sau propunerea legislativă se trimite CELEILALTE CAMERE care va decide definitiv.
(4) În cazul în care prima Cameră sesizată adoptă o prevedere care, potrivit alineatului (1), intră în competența sa decizională, prevederea este definitiv adoptată dacă și cea de-a doua Cameră este de acord.
(5) Dispozițiile alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplică în mod corespunzător și în cazul în care CAMERA DECIZIONALĂ adoptă o prevedere pentru care competența decizională aparține primei Camere.
ADOPTAREA LEGILOR ȘI A HOTĂRÂRILOR
(1) LEGILE ORGANICE și HOTĂRÂRILE privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul MAJORITĂȚII membrilor fiecărei Camere.
(2) LEGILE ORDINARE și hotărârile se adoptă cu votul MAJORITĂȚII MEMBRILOR PREZENȚI.
(3) La cererea GUVERNULUI sau din proprie inițiativă, PARLAMENTUL poate adopta PROIECTE DE LEGI sau PROPUNERI LEGISLATIVE cu procedură de urgență, stabilită potrivit regulamentului fiecărei Camere.
PROMULGAREA LEGII
(1) LEGEA se trimite, spre PROMULGARE, PREȘEDINTELUI ROMÂNIEI.
(2) Înainte de promulgare, PREȘEDINTELE poate cere PARLAMENTULUI, o singură dată, REEXAMINAREA LEGII.
(3) Dacă PREȘEDINTELE a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituționalității ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 ZILE de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei CURȚII CONSTITUȚIONALE, prin care i s-a confirmat constituționalitatea.
INTRAREA ÎN VIGOARE A LEGII
LEGEA se publică în MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI și intră în vigoare la 3 ZILE de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.
CONSILIUL LEGISLATIV
(1) CONSILIUL LEGISLATIV este organ CONSULTATIV de specialitate al PARLAMENTULUI, care avizează proiectele de acte normative în vederea SISTEMATIZĂRII, UNIFICĂRII și COORDONĂRII întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației României.
(2) Înființarea, organizarea și funcționarea CONSILIULUI LEGISLATIV se stabilesc prin LEGE ORGANICĂ.
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării.
(2) Parlamentul este alcătuit din Camera Deputaţilor şi Senat.
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, potrivit legii electorale.
(2) Organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament, au dreptul la câte un loc de deputat, în condiţiile legii electorale.
(3) Numărul deputaţilor şi al senatorilor se stabileşte prin legea electorală, în raport cu populaţia ţării.
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un mandat de 4 ani, care se prelungeşte de drept în stare de mobilizare, de război, de asediu sau de urgenţă, până la încetarea acestora.
(2) Alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult 3 luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului.
(3) Parlamentul nou ales se întruneşte, la convocarea Preşedintelui României, în cel mult 20 de zile de la alegeri.
(4) Mandatul Camerelor se prelungeşte până la întrunirea legală a noului Parlament. În această perioadă nu poate fi revizuită Constituţia şi nu pot fi adoptate, modificate sau abrogate legi organice.
(5) Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent îşi continuă procedura în noul Parlament.
(1) Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament propriu.
(2) Fiecare Cameră îşi alege un birou permanent.
(3) Deputaţii şi senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului fiecărei Camere.
(4) Fiecare Cameră îşi constituie comisii permanente şi poate institui comisii de anchetă sau alte comisii speciale.
(5) Birourile permanente şi comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit configuraţiei politice a fiecărei Camere.
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul lucrează în şedinţe separate.
(2) Camerele îşi desfăşoară lucrările şi în şedinţe comune, potrivit unui regulament adoptat cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, pentru:
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an.
(2) Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc şi în sesiuni extraordinare, la cererea Preşedintelui României, a biroului permanent al fiecărei Camere ori a cel puţin o treime din numărul deputaţilor sau al senatorilor.
(3) Convocarea Camerelor se face de preşedinţii acestora.
Camera Deputaţilor şi Senatul adoptă legi, hotărâri şi moţiuni, în prezenţa majorităţii membrilor.
(1) Şedinţele celor două Camere sunt publice.
(2) Camerele pot hotărî ca anumite şedinţe să fie secrete.
(1) În exercitarea mandatului, deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.
(1) Deputaţii şi senatorii intră în exerciţiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiţia validării alegerii şi a depunerii jurământului.
(2) Calitatea de deputat sau de senator încetează la data întrunirii legale a Camerelor nou alese sau în caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.
(1) Nimeni nu poate fi, în acelaşi timp, deputat şi senator.
(2) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de membru al Guvernului.
(3) Alte incompatibilităţi se stabilesc prin lege organică.
(1) Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului.
(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(3) În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei.
(1) Parlamentul adoptă legi constituţionale, legi organice şi legi ordinare.
(2) Legile constituţionale sunt cele de revizuire a Constituţiei.
(3) Prin lege organică se reglementează:
(1) Iniţiativa legislativă aparţine, după caz, Guvernului, deputaţilor, senatorilor sau unui număr de cel puţin 100.000 de cetăţeni cu drept de vot.
(2) Nu pot face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor problemele fiscale, cele cu caracter internaţional, amnistia şi graţierea.
(3) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă prin transmiterea proiectului de lege către Camera competentă să îl adopte, ca primă Cameră sesizată.
(4) Deputaţii, senatorii şi cetăţenii care exercită dreptul la iniţiativă legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.
(1) Se supun spre dezbatere şi adoptare Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată, proiectele de legi şi propunerile legislative pentru ratificarea tratatelor sau a altor acorduri internaţionale şi a măsurilor legislative ce rezultă din aplicarea acestor tratate sau acorduri, precum şi proiectele legilor organice prevăzute la
Celelalte proiecte de legi sau propuneri legislative se supun dezbaterii şi adoptării, ca primă Cameră sesizată, Senatului.
(2) Prima Cameră sesizată se pronunţă în termen de 45 de zile.
(3) După adoptare sau respingere de către prima Cameră sesizată, proiectul sau propunerea legislativă se trimite celeilalte Camere care va decide definitiv.
(4) În cazul în care prima Cameră sesizată adoptă o prevedere care, potrivit alineatului (1), intră în competenţa sa decizională, prevederea este definitiv adoptată dacă şi cea de-a doua Cameră este de acord.
(5) Dispoziţiile alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care Camera decizională adoptă o prevedere pentru care competenţa decizională aparţine primei Camere.
(1) Legile organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere.
(2) Legile ordinare şi hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi
(3) La cererea Guvernului sau din proprie iniţiativă, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgenţă, stabilită potrivit regulamentului fiecărei Camere.
(1) Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României.
(2) Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.
(3) Dacă Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituţionalităţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, prin care i s-a confirmat constituţionalitatea.
Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la o dată ulterioară prevăzută în textul ei.
(1) Consiliul Legislativ este organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării şi coordonării întregii legislații. El ține evidența oficială a legislației României.
(2) Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ se stabilesc prin lege organică.
(1) Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi
(2) Parlamentul este alcătuit din
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese prin
(2) Organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, care nu întrunesc în alegeri numărul de voturi pentru a fi reprezentate în Parlament,
(3) Numărul deputaţilor şi al senatorilor se stabileşte prin legea electorală, în raport cu populaţia ţării.
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul sunt alese pentru un
(2) Alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult 3 luni
(3) Parlamentul nou ales se întruneşte,
(4) Mandatul Camerelor se prelungeşte până la întrunirea legală a noului Parlament.
(5) Proiectele de legi sau propunerile legislative înscrise pe ordinea de zi a Parlamentului precedent îşi continuă procedura în noul Parlament.
(1) Organizarea şi funcţionarea fiecărei Camere se stabilesc prin regulament propriu.
(2) Fiecare Cameră îşi alege un birou permanent.
(3) Deputaţii şi senatorii se pot organiza în grupuri parlamentare, potrivit regulamentului fiecărei Camere.
(4) Fiecare Cameră îşi constituie
(5) Birourile permanente şi comisiile parlamentare se alcătuiesc potrivit configuraţiei politice a fiecărei Camere.
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul lucrează în şedinţe separate.
(2) Camerele îşi desfăşoară lucrările şi în şedinţe comune, potrivit unui regulament adoptat cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor, pentru:
(1) Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc în două sesiuni ordinare pe an.
(2) Camera Deputaţilor şi Senatul se întrunesc şi în sesiuni extraordinare,
(3) Convocarea Camerelor se face de preşedinţii acestora.
Camera Deputaţilor şi Senatul adoptă
(1) Şedinţele celor două Camere sunt publice.
(2) Camerele pot hotărî ca anumite şedinţe să fie secrete.
(1) În exercitarea mandatului, deputaţii şi senatorii sunt în serviciul poporului.
(2) Orice mandat imperativ este nul.
(1) Deputaţii şi senatorii intră în exerciţiul mandatului la data întrunirii legale a Camerei din care fac parte, sub condiţia
(2) Calitatea de deputat sau de senator încetează
(1) Nimeni nu poate fi, în acelaşi timp, deputat şi senator.
(2) Calitatea de deputat sau de senator este incompatibilă cu exercitarea oricărei funcţii publice de autoritate, cu excepţia celei de membru al Guvernului.
(3) Alte incompatibilităţi se stabilesc prin lege organică.
(1) Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru
(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului,
(3) În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii
(1) Parlamentul adoptă
(2) Legile constituţionale sunt cele de revizuire a Constituţiei.
(3) Prin lege organică se reglementează:
(1) Iniţiativa legislativă aparţine, după caz,
(2) Nu pot face obiectul iniţiativei legislative a cetăţenilor
(3) Guvernul îşi exercită iniţiativa legislativă prin transmiterea proiectului de lege către Camera competentă să îl adopte, ca primă Cameră sesizată.
(4) Deputaţii, senatorii şi cetăţenii care exercită dreptul la iniţiativă legislativă pot prezenta propuneri legislative numai în forma cerută pentru proiectele de legi.
(5) Propunerile legislative se supun dezbaterii mai întâi Camerei competente să le adopte, ca primă Cameră sesizată.
(1) Se supun spre dezbatere şi adoptare Camerei Deputaţilor, ca primă Cameră sesizată, proiectele de legi şi propunerile legislative pentru
(2) Prima Cameră sesizată se pronunţă în termen de 45 de zile.
(3) După adoptare sau respingere de către prima Cameră sesizată, proiectul sau propunerea legislativă se trimite celeilalte Camere care va decide definitiv.
(4) În cazul în care prima Cameră sesizată adoptă o prevedere care, potrivit alineatului (1), intră în competenţa sa decizională,
(5) Dispoziţiile alineatului (4) referitoare la întoarcerea legii se aplică în mod corespunzător şi în cazul în care Camera decizională adoptă o prevedere pentru care competenţa decizională aparţine primei Camere.
(1) Legile organice şi hotărârile privind regulamentele Camerelor se adoptă cu votul majorităţii membrilor fiecărei Camere.
(2) Legile ordinare şi hotărârile se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi
(3) La cererea Guvernului sau din proprie iniţiativă, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedură de urgenţă, stabilită potrivit regulamentului fiecărei Camere.
(1) Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României.
Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.
(3) Dacă Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituţionalităţii ei,
Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi
(1) Consiliul Legislativ este
(2) Înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Legislativ se stabilesc prin lege organică.
Constituția României: https://www.presidency.ro/ro/presedinte/constitutia-romaniei