EDUCAȚIE CIVICĂ (Prof. Florin Nicola)
LEGISLAȚIE SPECIFICĂ MAI
LOGICĂ și ARGUMENTARE (prof. Florin Nicola)
GRILE GRATUITE DE LEGISLAȚIE, EDUCAȚIE CIVICĂ ȘI LOGICĂ din subiecte de admitere date în anii anteriori la MAI (poliție, jandarmi)

ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ

CAPITOLUL V – ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ


SECȚIUNEA 1 – ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ CENTRALĂ DE SPECIALITATE


ARTICOLUL 116 – STRUCTURA

(1) MINISTERELE se organizează NUMAI în subordinea GUVERNULUI.

(2) Alte ORGANE DE SPECIALITATE se pot organiza în subordinea GUVERNULUI ori a MINISTERELOR sau ca AUTORITĂȚI ADMINISTRATIVE AUTONOME.


ARTICOLUL 117 – ÎNFIINȚAREA

(1) MINISTERELE se înființează, se organizează și funcționează potrivit LEGII.

(2) GUVERNUL și MINISTERELE, cu avizul CURȚII DE CONTURI, pot înființa organe de specialitate, în subordinea lor, numai dacă LEGEA le recunoaște această competență.

(3) AUTORITĂȚI ADMINISTRATIVE AUTONOME se pot înființa prin LEGE ORGANICĂ.


ARTICOLUL 118 – FORȚELE ARMATE

(1) ARMATA este subordonată EXCLUSIV voinței poporului pentru garantarea SUVERANITĂȚII, a INDEPENDENȚEI și a UNITĂȚII STATULUI, a INTEGRITĂȚII TERITORIALE a țării și a DEMOCRAȚIEI CONSTITUȚIONALE.
• În condițiile legii și ale tratatelor internaționale la care România este parte, ARMATA contribuie la APĂRAREA COLECTIVĂ în sistemele de alianță militară și participă la acțiuni privind menținerea sau restabilirea PĂCII.

(2) Structura SISTEMULUI NAȚIONAL DE APĂRARE, pregătirea populației, a economiei și a teritoriului pentru APĂRARE, precum și statutul CADRELOR MILITARE, se stabilesc prin LEGE ORGANICĂ.

(3) Prevederile alineatelor (1) și (2) se aplică, în mod corespunzător, și celorlalte componente ale FORȚELOR ARMATE stabilite potrivit legii.

(4) Organizarea de ACTIVITĂȚI MILITARE sau PARAMILITARE în afara unei autorități statale este INTERZISĂ.

(5) Pe teritoriul României pot intra, staționa, desfășura operațiuni sau trece TRUPE STRĂINE numai în condițiile LEGII sau ale TRATATELOR INTERNAȚIONALE la care România este parte.


ARTICOLUL 119 – CONSILIUL SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII

CONSILIUL SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII organizează și coordonează unitar activitățile care privesc APĂRAREA ȚĂRII și SECURITATEA NAȚIONALĂ, participarea la menținerea SECURITĂȚII INTERNAȚIONALE și la APĂRAREA COLECTIVĂ în sistemele de alianță militară, precum și la acțiuni de MENȚINERE sau de RESTABILIRE A PĂCII.


SECȚIUNEA A 2-A – ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ LOCALĂ


ARTICOLUL 120 – PRINCIPII DE BAZĂ

(1) ADMINISTRAȚIA PUBLICĂ din unitățile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile DESCENTRALIZĂRII, AUTONOMIEI LOCALE și DECONCENTRĂRII SERVICIILOR PUBLICE.

(2) În unitățile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând unei MINORITĂȚI NAȚIONALE au o pondere semnificativă se asigură folosirea limbii minorității naționale respective în scris și oral în relațiile cu autoritățile ADMINISTRAȚIEI PUBLICE LOCALE și cu SERVICIILE PUBLICE DECONCENTRATE, în condițiile prevăzute de LEGEA ORGANICĂ.


ARTICOLUL 121 – AUTORITĂȚI COMUNALE ȘI ORĂȘENEȘTI

(1) AUTORITĂȚILE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE, prin care se realizează AUTONOMIA LOCALĂ în COMUNE și în ORAȘE, sunt CONSILIILE LOCALE ALES și PRIMARII ALEȘI, în condițiile legii.

(2) CONSILIILE LOCALE și PRIMARII funcționează, în condițiile legii, ca AUTORITĂȚI LOCALE.

(3) AUTORITĂȚILE prevăzute la alineatul (1) se pot constitui și în subdiviziunile ADMINISTRATIV-TERITORIALE ale municipiilor.


ARTICOLUL 122 – CONSILIUL JUDEȚEAN

(1) CONSILIUL JUDEȚEAN este autoritatea ADMINISTRAȚIEI PUBLICE pentru coordonarea activității CONSILIILOR COMUNALE și ORĂȘENEȘTI, în vederea realizării SERVICIILOR PUBLICE de interes județean.

(2) CONSILIUL JUDEȚEAN este ales și funcționează în condițiile LEGII.


ARTICOLUL 123 – PREFECTUL

(1) GUVERNUL numește un PREFECT în fiecare JUDEȚ și în MUNICIPIUL BUCUREȘTI.

(2) PREFECTUL este reprezentantul GUVERNULUI pe plan local și conduce SERVICIILE PUBLICE DECONCENTRATE ale MINISTERELOR și ale celorlalte organe ale ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE din unitățile administrativ-teritoriale.

(3) Atribuțiile PREFECTULUI se stabilesc prin LEGE ORGANICĂ.

(4) Între PREFECȚI, pe de o parte, și CONSILIILE LOCALE și PRIMARI, precum și CONSILIILE JUDEȚENE și președinții acestora, pe de altă parte, nu există RAPORTURI DE SUBORDONARE.

(5) PREFECTUL poate ataca, în fața INSTANȚEI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV, un act al CONSILIULUI JUDEȚEAN, al CONSILIULUI LOCAL sau al PRIMARULUI, în cazul în care consideră actul ILEGAL.
• Actul atacat este SUSPENDAT DE DREPT.


Vocabular explicativ:

  • MINISTER: Organ central al administrației publice, responsabil de un domeniu specific al politicilor statului.
  • GUVERN: Instituție responsabilă de conducerea generală a administrației publice și de realizarea politicii interne și externe.
  • AUTORITATE ADMINISTRATIVĂ AUTONOMĂ: Instituție independentă care funcționează separat de Guvern, înființată prin lege organică.
  • FORȚE ARMATE: Totalitatea structurilor militare care au rolul de a apăra suveranitatea, independența și integritatea teritorială a României.
  • CONSILIUL SUPREM DE APĂRARE A ȚĂRII: Instituție care organizează și coordonează apărarea și securitatea națională a României.
  • DESCENTRALIZARE: Procesul prin care se transferă competențe și putere de decizie de la nivelul central către administrațiile locale.
  • DECONCENTRARE: Transferul de competențe către structuri locale, fără pierderea legăturii directe cu administrația centrală.
  • CONSILIU LOCAL: Organ ales la nivel de comună, oraș sau municipiu, care reprezintă populația locală și gestionează problemele administrative.
  • PREFECT: Reprezentantul Guvernului la nivel local, responsabil de coordonarea serviciilor publice deconcentrate și de respectarea legii.
  • INSTANȚA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV: Tribunal care judecă litigiile între administrația publică și persoanele fizice sau juridice care contestă acte administrative.

CAPITOLUL V – Administraţia publică

SECŢIUNEA 1 – Administraţia publică centrală de specialitate

ARTICOLUL 116 – Structura 

(1) Ministerele se organizează numai în subordinea Guvernului.

(2) Alte organe de specialitate se pot organiza în subordinea Guvernului ori a ministerelor sau ca autorităţi administrative autonome.

ARTICOLUL 117 – Înfiinţarea 

(1) Ministerele se înfiinţează, se organizează şi funcţionează potrivit legii.

(2) Guvernul şi ministerele, cu avizul Curţii de Conturi, pot înfiinţa organe de specialitate, în subordinea lor, numai dacă legea le recunoaşte această competenţă.

(3) Autorităţi administrative autonome se pot înfiinţa prin lege organică.

ARTICOLUL 118 – Forţele armate 

(1) Armata este subordonată exclusiv voinţei poporului pentru garantarea suveranităţii, a independenţei şi a unităţii statului, a integrităţii teritoriale a ţării şi a democraţiei constituţionale.

  • În condiţiile legii şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte, armata contribuie la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară şi participă la acţiuni privind menţinerea sau restabilirea păcii.

(2) Structura sistemului naţional de apărare, pregătirea populaţiei, a economiei şi a teritoriului pentru apărare, precum şi statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.

(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi celorlalte componente ale forţelor armate stabilite potrivit legii.

(4) Organizarea de activităţi militare sau paramilitare în afara unei autorităţi statale este interzisă.

(5) Pe teritoriul României pot intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau trece trupe străine numai în condiţiile legii sau ale tratatelor internaţionale la care România este parte.

ARTICOLUL 119 – Consiliul Suprem de Apărare a Ţării 

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării organizează şi coordonează unitar activităţile care privesc apărarea ţării şi securitatea naţională, participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii.

SECŢIUNEA a 2-a – Administraţia publică locală

ARTICOLUL 120 – Principii de bază 

(1) Administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice.

(2) În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere semnificativă se asigură folosirea limbii minorităţii naţionale respective în scris şi oral în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu serviciile publice deconcentrate, în condiţiile prevăzute de legea organică.

ARTICOLUL 121 – Autorităţi comunale şi orăşeneşti 

(1) Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.

(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi    

(3) Autorităţile prevăzute la alineatul (1) se pot constitui şi în subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor.

ARTICOLUL 122 – Consiliul judeţean 

(1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.

(2) Consiliul judeţean este ales şi funcţionează în condiţiile legii.

ARTICOLUL 123 – Prefectul 

(1) Guvernul numeşte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.

(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local şi conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale.

(3) Atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organică.

(4) Între prefecţi, pe de o parte, consiliile locale şi primari, precum şi consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.

(5) Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal.

  • Actul atacat este suspendat de drept.

CAPITOLUL V

Administraţia publică

SECŢIUNEA 1

Administraţia publică centrală de specialitate

ARTICOLUL 116

Structura  

(1) Ministerele se organizează numai în subordinea Guvernului.


(2) Alte organe de specialitate se pot organiza în subordinea

  • Guvernului ori
  • a ministerelor
  • sau ca autorităţi administrative autonome.


ARTICOLUL 117

Înfiinţarea  

(1) Ministerele se înfiinţează, se organizează şi funcţionează potrivit legii.


(2) Guvernul şi ministerele,

  • cu avizul Curţii de Conturi,
  • pot înfiinţa organe de specialitate, în subordinea lor,
  • numai dacă legea le recunoaşte această competenţă.


(3) Autorităţi administrative autonome se pot înfiinţa prin lege organică.


ARTICOLUL 118

Forţele armate  

(1) Armata este subordonată

  • exclusiv voinţei poporului
  • pentru garantarea
    • suveranităţii,
    • a independenţei şi
    • a unităţii statului,
    • a integrităţii teritoriale a ţării şi
    • a democraţiei constituţionale.

  • În condiţiile legii şi ale tratatelor internaţionale la care România este parte,
    • armata contribuie la apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară şi
    • participă la acţiuni privind menţinerea sau restabilirea păcii.


(2)

  • Structura sistemului naţional de apărare,
  • pregătirea populaţiei,
  • a economiei şi
  • a teritoriului pentru apărare, precum şi
  • statutul cadrelor militare, se stabilesc prin lege organică.


(3) Prevederile alineatelor (1) şi (2) se aplică, în mod corespunzător, şi celorlalte componente ale forţelor armate stabilite potrivit legii.


(4) Organizarea de activităţi militare sau paramilitare în afara unei autorităţi statale este interzisă.


(5) Pe teritoriul României pot intra, staţiona, desfăşura operaţiuni sau trece trupe străine numai în condiţiile legii sau ale tratatelor internaţionale la care România este parte.


ARTICOLUL 119

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării  

Consiliul Suprem de Apărare a Ţării

  • organizează şi coordonează unitar activităţile care
  • privesc apărarea ţării şi securitatea naţională,
  • participarea la menţinerea securităţii internaţionale şi la
  • apărarea colectivă în sistemele de alianţă militară, precum şi la
  • acţiuni de menţinere sau de restabilire a păcii.


SECŢIUNEA a 2-a

Administraţia publică locală

ARTICOLUL 120

Principii de bază  

(1) Administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile

  • descentralizării,
  • autonomiei locale şi
  • deconcentrării serviciilor publice.


(2) În unităţile administrativ-teritoriale în care cetăţenii aparţinând unei minorităţi naţionale au o pondere semnificativă

  • se asigură folosirea limbii minorităţii naţionale respective în
  • scris şi oral în
  • relaţiile cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu serviciile publice deconcentrate, în condiţiile prevăzute de legea organică.


ARTICOLUL 121

Autorităţi comunale şi orăşeneşti  

(1) Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.


(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi    

 
(3) Autorităţile prevăzute la alineatul (1) se pot constitui şi în subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor.


ARTICOLUL 122

Consiliul judeţean  

(1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice pentru

  • coordonarea activităţii consiliilor comunale şi orăşeneşti,
  • în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.


(2) Consiliul judeţean este ales şi funcţionează în condiţiile legii.


ARTICOLUL 123

Prefectul  

(1) Guvernul numeşte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.


(2) Prefectul este

  • reprezentantul Guvernului pe plan local şi
  • conduce serviciile publice deconcentrate ale
    • ministerelor şi ale
    • celorlalte organe ale administraţiei publice centrale
    • din unităţile administrativ-teritoriale.


(3) Atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organică.


(4) Între prefecţi, pe de o parte, consiliile locale şi primari, precum şi consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.


(5) Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act

  • al consiliului judeţean,
  • al celui local sau
  • al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal.

  • Actul atacat este suspendat de drept.


Lasă un comentariu

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *